FANDOM

I Weed - Silver Fang sonRedigera

MangaRedigera

Äldsten var en av Kôga-hundarna under Kurojakis befäl. Dock överlevde han elden efter han hoppat i det brinnande Iga-huset, och fann överlevande unga Kôga-hundar. Han har ett brinnande starkt hat mot Ôus krigare och allt som relaterat till dem, då han skyller sin ledare, Kurojakis, död på dem. Han och Kôga-hundarna stannar i området, och när Kurojakis son Tesshin åtevänder till dem, överlämnar han befälet till honom och är hans mentor. Äldsten uppmuntrar Tesshin att slåss mot Weed, men efter ett tag lämnar Tesshin tillsammans med Weed då de acceprear varandra. När han kommer tillbaka, blir Äldsten till sig av synen att Tesshin och Weed är så goda vänner. Han försöker ta livet av sig genom att hoppa från klippan till vattenfallet. Dock avbryter Weeds flock och räddar honom genom att bita han ben innan han faller mot en säker död. Först då accepterar Äldsten Weed och tillåter Tesshin gå med Ôus krigare i kampen mot Hôgen. Äldsten stannar i Kôga området och tar sig an de yngsta medlemmarna i Weeds flock, med dem även blandrasen Teru. Som den erfarna hund han är, lär han upp unghundarna med alla tekniker han kan, och gör dem till bra ninja-hundar.

I kriget om Hokkaido, möter han Kyôshirô som träffar på Junior Ninja-hundarna ledda av Teru. När Kyôshirô berättar om situationen i Hokkaido, tillåter Äldsten Junior ninja-hundarna att slåss vid sidan om Kyoshiro och Ôus krigare medans han stannar kvar i Kôga området.

AniméRedigera

Till skillnad från mangan, beskrivs Äldsten som en sjuk men ändå en vänlig hund, och han har lång päls istället för bränd hud. Äldsten ses också som byälsten i Kôga området, där även hemliga tunnlar är ute ur bilden. Weeds flock kommer för att be Tesshin om hans hjälp mot Hôgen, men Tesshin tackar nej då han har ansvaret att ta hand om Äldsten, som tack för att han lät han och hans far gå till Ôu i kampen mot Akakabuto. Men Äldsten ser att Weed är lika god som sin far och får Tesshin att ändra sig, och Tesshin ger sig av efter Weed. Senare kommer de tillbaka och får vila i deras heta källor för att läka sår, och lämnar de yngsta valparna, därbland Teru, hos Äldsten då de ger sig av för att besegra Hôgen.

I Ginga Densetsu Weed: OrionRedigera

"återkommer"

I Ginga: the Last WarsRedigera