FANDOM

I Silver FangRedigera

Från början var Cross en jakthund, och avelshund. Hon kom till Ôu med sin husse, och hade fyra valpar, för att jaga björnen Akakabuto. Alla hennes jakt-kamrater blev dödade, och Cross väntade på hjälpen från sin husse. Men han sprang sin väg och Cross förlorade all tillit hon någonsin haft till människan.

Ett år senare är hon den enda tiken i Rikis flock som samnlar hundar för att döda Akakabuto, och är med i första plutonen ledd av Ben. Hon är känd för sin jaktförmåga och attityd. När Gin går med i flocken, tar hon sig an honom. I försöket att få med sig Kai-bröderna, slåss hon mot Chûtora, men när han förstod att hon var en tik, gav han sig på de andra hannarna. Men Cross anföll honom då hon var hans motståndare. När Kai-bröderna kom på att Ben var deras livräddare går de med i gruppen. Under deras sökande på hannar faller hon och Ben för varandra och paras. För då Gin och de andra ger sig av mot Shikoku, säger Moss att hon inte kan gömma att hon är dräktig. Trots det simmar hon över ensam till Shikoku för att berätta för Gin om nyheterna i Mutsu, men blir först räddad av taxen Oliver från Beth och Rokosuke som vill våldta henne. Hon hittas av Benizakura och hans husse Nobuo, och tas omhand. Väl där möter hon Gin (och Smith i mangan) som kommer för att slåss mot Benizakura för att han ska följa dem. Efter Gin förlorat så ger de sig av, dock tar det lite längre tid i mangan då Benizakura inte vill lämna sin husse i första taget. Mot Mutsu möter de på Oliver igen, som bjuder på skjuts då han vet lastbilar som går mot norr. Som dräktig, stannar Cross utanför striden mot Mutsu generalerna i sällskap med Oliver. Efter Terry dött föder hon Ken, Minnie och Jôji (i animén när de nått Ôu) som ett täcken på att nytt liv kommer med varje som dött. Hon, valparna och Oliver åker lastbil till Ôu. Där berättar hon för chefen Riki att Ben är far till valparna, och han förbjuder Ben att vara med i striden då han nu har familj. Men Cross står inte ut att se Ben så förtvivlad och låter honom vara med i kampen mot björnarna. Själv stannar hon tillsammans med de som blivit skadade, däribland Smith, som nu erkänner sin kärlek till henne.

Några månader efter Akakabutos död, kidnappas Cross och valparna, inklusive Chibi av Retsuga och hans varg-flock. De förs till deras ledare Reima som förklarar att de kidnappas för att locka fram Gin som kan Zetsu Tenrô Battôga. De är oskadda hela tiden tills de blir räddade och tillbaka till Ôu.

I Weed - Silver Fangs sonRedigera

MangaRedigera

Cross är mor till Ken, Jôji och Minnie. Hon och hennes make Ben bor nu i närheten av Bens hemstad Kofu, i ett skjul i skogen. Efter att stött på Rocket, Missile och Jet, blir Ben misstänksam och lämnar Cross för att gå mot Ôu. Då Cross letar efter honom, blir hon anfallen av Hôgens krigare, men blir räddad av sina söner Ken och Jôji samt Kagetora. Sönerna ger sig av för att finna Kagetoras far, och Cross hittar Ben hos sin ägare i Kofu. Hon biter loss kopplet och de gamla paret ger sig av mot Ôu. På vägen möter de Akame som berättar om Hôgen och Gins son Weed. Akame tar dem till ett gömställe där de stannar tills Akame tar dem till Weeds bas. Mot slutstriden blir Cross skadad av Hôgen då hon försvarar sin make Ben, sin son Jôji och Reika från Hôgens vrede.

Efter det är hon en bakgrundskaraktär, och blir änka då Ben dör av ålderdom.

AniméRedigera

Cross och Ben har återvänt till Kofu, då de är de älsta överlevande från slaget mot Akakabuto. Då deras son Ken och Kurotoras ene son Kagetora kommer och berättar om situationen med Hôgen, ger sig paret av med Kai-hundarna mot Ôu. Då Ben är blind, tar Cross hand om honom hela tiden. Trots att de är gamla låter Gins son Weed dem vara med och strida i slaget mot Hôgen.

I Ginga Densetsu Weed OrionRedigera

"återkommer"